De eenvoudigste manier om aan een heleboel trainingsplannen, achtergrondinformatie en do’s en dont’s over grondwerk te komen is: het boek “Grondwerk met Paarden” kopen.
| pagina | titel |
| 3 | Voorwoord |
| 4 | Waarom grondwerk? Uit het zadel! |
| 6 | Over paarden en motivatie |
| 6 | Van een andere planeet? – Waarom doet je paard wat hij doet? – Anatomie, bouw en zintuigen |
| 7 | Ethologische en instinctieve patronen |
| 8 | Cognitie – Gezondheid |
| 8 | Hoe leert je paard nieuwe dingen? |
| 9 | Leertheoretische begrippen |
| 10 | Toegepast naar paardentraining – De nadelen van straf |
| 11 | Belonen: langzaam maar zeker – Hoe kan theorie je helpen in de praktijk? |
| 12 | Negatief bekrachtigen: wijken voor druk – Even stilstaan bij lichaamstaal |
| 13 | Het wegvallen van druk |
| 16 | Trainingsprincipes bij wijken voor druk – Zet het op, en wacht |
| 17 | Beloon de kleinste poging – Zo weinig mogelijk, maar zoveel als nodig |
| 18 | Voor je begint |
| 20 | In beweging: van je weg en weer naar je toe |
| 20 | Werken in vrijheid – Zones |
| 21 | Drijf- en volgpunten |
| 22 | Wie is hij/zij? – Contact leggen |
| 25 | Zo weinig mogelijk |
| 27 | Zo veel als nodig |
| 36 | Positief bekrachtigen: dat heb je goed gedaan! |
| 36 | Werken met voedsel – Primaire behoeftes – Het is de ontvanger die bepaalt of het gekregene een beloning is |
| 37 | Bepalen wie het voedsel krijgt: een taal die het paard al kent |
| 38 | Opdringerig? |
| 38 | De kracht van timing: de bridge – Secundaire bekrachtigers |
| 39 | Geluid – Opbouwen in kleine stappen – De kracht van de juiste timing |
| 40 | De bridge en de handtarget |
| 48 | Beleefdheid bij voedsel – Eerst achteruit, dan pas de beloning |
| 50 | Werk sneller |
| 51 | Oefening komt voor voedsel – over prioriteiten in het leven |
| 52 | Zonder een beleefde houding, geen beloning |
| 55 | Voedsel als beloning is een mogelijkheid, geen absoluut recht |
| 56 | Werk aan algemene beleefdheid |
| 56 | Beloningsprincipes – Variabel belonen – Differentierend belonen |
| 57 | Timing oefenen |
| 58 | Het opbouwen van een trainingssessie – Het beëindigen van een trainingssessie – “Kijk eens wat ik kan!” |
| 59 | Tussen doen en niet-doen – Anticiperen |
| 60 | Targetten |
| 62 | Mix de motivators: combineer! |
| 62 | Tussen positieve en negatieve bekrachtiging – Combineer positief en negatief bekrachtigen – Het beste van twee werelden |
| 63 | Hoe combineren? |
| 64 | Versneld leren |
| 65 | En waar blijf je dan met “gevoel”? |
| 66 | Cues en hulpen: voorwaarts! |
| 66 | Van hulp naar cue – Stemcommando’s – Elke hulp heeft een begin en een einde |
| 68 | Voorwaartsdrijvende cues – Vertrekken op lichaamstaal – Vertrekken voor de longeerzweep |
| 69 | Combinatie leiden en drijven – Afstand opbouwen – Terugkomen |
| 71 | Naar een doel op afstand gaan |
| 74 | Kalm: hoofd naar beneden |
| 74 | Het “kalmeer nu!”-teken |
| 75 | Freeshapen |
| 78 | Targettend |
| 79 | Meegaan met direct gevoel |
| 84 | Aan de teugels |
| 86 | Duur: blijf dit doen |
| 87 | Het uitstellen van de bridge |
| 89 | De intermediate bridge |
| 91 | Herhalen van de vraag |
| 92 | Ga zo door-signaal |
| 94 | Van gedrag naar emotie – Van ‘hoofd naar beneden’ naar ‘kalm’ |
| 96 | Smeltend achterwaarts |
| 96 | Waarom achterwaarts gaan? |
| 97 | Nageeflijk achterwaarts gaan |
| 98 | Nageven = smelten – Pas per pas achterwaarts |
| 101 | Pas per pas! |
| 105 | Aan de teugels |
| 107 | Aan de neus |
| 108 | Vanuit het “beleefd voedsel aannemen” |
| 110 | Lichaamsdelen targetten: “kin” |
| 112 | Het leidtouw als afstandsbediening |
| 113 | Drijvend: het touw sturen |
| 114 | Belemmerend: het touw zwaaien |
| 115 | Doe meer, ga verder – Diagonaal |
| 116 | Overgangen |
| 120 | Elke voet apart |
| 122 | Achterwaarts op een boog |
| 125 | Variaties op een thema |
| 126 | Leiden: kom met me mee |
| 126 | Leiden, volgen, meekomen? |
| 127 | Leidposities |
| 128 | Aan het leidtouw |
| 129 | Het paard dat niet kan/wil/durft meekomen |
| 133 | Het paard dat niet meewil |
| 135 | Het paard dat z’n eigen weg gaat |
| 138 | Targettend |
| 140 | Van oog veranderen |
| 143 | Tips om je leiden te verbeteren |
| 144 | Actief en passief stilstaan |
| 144 | Stilstaan is niet niets doen |
| 145 | De tai chi-muur |
| 149 | Aangebonden staan |
| 150 | Aan de grond gebonden staan |
| 153 | Thuisplaats |
| 155 | Op een bepaalde manier stilstaan: poseren |
| 159 | Geholpen stilstaan: in contact blijven met een target |
| 160 | Voorhand weg: beweeg je schouder |
| 160 | Van de voorhand af |
| 161 | Links of rechts wijken als je voor je paard staat |
| 165 | Wegwijken als je naast je paard staat |
| 166 | Afstand – Snelheid |
| 167 | Rechtrichtend |
| 168 | Voorwaarts – Licht |
| 172 | Targettend: schouder |
| 174 | Achterhand weg: geef me je binnenachtervoet |
| 174 | Van jouw hand naar zijn achtervoet |
| 175 | Geef me je hoofd |
| 179 | Buigen en ondertreden: aankoppelen |
| 184 | Wegwijkend |
| 186 | Targettend: heup |
| 188 | Buigen en ondertreden: ontkoppelen |
| 190 | Voorbereiding tot wending om voorhand |
| 191 | Bisnummer: elke voet apart |
| 192 | Zijwaarts: voorwaarts over verschillende sporen |
| 192 | Zijgangen – Wijken |
| 195 | Heup-schouder targetten |
| 196 | Voorbereiding tot schouder-binnenwaarts |
| 198 | De directe manier |
| 199 | De indirecte manier |
| 204 | Cirkelwerk: actief voorwaarts |
| 204 | In beweging op de cirkel – Waarom niet? – Waarom wel? |
| 205 | Hoe oud moet je paard zijn voor cirkelwerk? |
| 206 | Werken met lang touw of longelijn |
| 207 | Positie in de cirkel |
| 208 | Op cirkel laten vertrekken |
| 208 | Eerst afstand, dan cirkel |
| 210 | Eerst cirkel, dan afstand |
| 214 | Op de cirkel geleid |
| 215 | Kegeltjeswerk |
| 216 | Ritme en regelmaat |
| 219 | Halthouden op de cirkel |
| 222 | Naar binnen brengen |
| 223 | Van hand veranderen |
| 225 | Overgangen |
| 227 | Buiging op de cirkel |
| 227 | Voorwaarts-neerwaarts |
| 228 | Impuls |
| 230 | Fun – trucs of training? |
| 230 | Apporteren |
| 234 | Symbooldiscriminatie |
| 238 | Voetballen |
| 240 | Vrijspringen |
| 241 | Drijvend – Volgend/targettend |
| 243 | Voorbereiding tot de Spaanse Pas – Het heffen van de voorbenen – In beweging komen |
| 248 | Actief op passief omgaan met angst |
| 248 | Sensibiliseren en desensibiliseren |
| 249 | Counterconditioning – Extinctie |
| 250 | Schrikken of bang zijn? – Waarom is je paard gespannen? Hoe los je het niet op? |
| 251 | Hoe los je het wel op? |
| 251 | Negeren |
| 252 | Lateraal denken – Geconditioneerde respons |
| 255 | Kalmeer nu – Het targetten van griezelige dingen |
| 256 | Dichterbij en weer weg: opbouwen in gevoel – Algemeen principe – Praktisch |
| 257 | Dichterbij en weer weg: opbouwen in afstand |
| 261 | Voeten geven |
| 262 | Het paard dat zich niet bewust is van zijn voeten – Het paard dat zijn voeten stevig op de grond houdt |
| 263 | Het paard dat z’n voeten snel terugwil -Het paard dat slaat |
| 264 | Hoofdstelhaperingen |
| 272 | Het is mijn gras |
| 273 | Het zijn mijn wortels |
| 274 | Trailerladen |
| 275 | Leidend |
| 278 | Targettend |
| 280 | Nawoord |
De eenvoudigste manier om aan een heleboel trainingsplannen, achtergrondinformatie en do’s en dont’s over grondwerk te komen is: het boek “Grondwerk met Paarden” kopen.
| pagina | titel |
| 3 | Voorwoord |
| 4 | Waarom grondwerk? Uit het zadel! |
| 6 | Over paarden en motivatie |
| 6 | Van een andere planeet? – Waarom doet je paard wat hij doet? – Anatomie, bouw en zintuigen |
| 7 | Ethologische en instinctieve patronen |
| 8 | Cognitie – Gezondheid |
| 8 | Hoe leert je paard nieuwe dingen? |
| 9 | Leertheoretische begrippen |
| 10 | Toegepast naar paardentraining – De nadelen van straf |
| 11 | Belonen: langzaam maar zeker – Hoe kan theorie je helpen in de praktijk? |
| 12 | Negatief bekrachtigen: wijken voor druk – Even stilstaan bij lichaamstaal |
| 13 | Het wegvallen van druk |
| 16 | Trainingsprincipes bij wijken voor druk – Zet het op, en wacht |
| 17 | Beloon de kleinste poging – Zo weinig mogelijk, maar zoveel als nodig |
| 18 | Voor je begint |
| 20 | In beweging: van je weg en weer naar je toe |
| 20 | Werken in vrijheid – Zones |
| 21 | Drijf- en volgpunten |
| 22 | Wie is hij/zij? – Contact leggen |
| 25 | Zo weinig mogelijk |
| 27 | Zo veel als nodig |
| 36 | Positief bekrachtigen: dat heb je goed gedaan! |
| 36 | Werken met voedsel – Primaire behoeftes – Het is de ontvanger die bepaalt of het gekregene een beloning is |
| 37 | Bepalen wie het voedsel krijgt: een taal die het paard al kent |
| 38 | Opdringerig? |
| 38 | De kracht van timing: de bridge – Secundaire bekrachtigers |
| 39 | Geluid – Opbouwen in kleine stappen – De kracht van de juiste timing |
| 40 | De bridge en de handtarget |
| 48 | Beleefdheid bij voedsel – Eerst achteruit, dan pas de beloning |
| 50 | Werk sneller |
| 51 | Oefening komt voor voedsel – over prioriteiten in het leven |
| 52 | Zonder een beleefde houding, geen beloning |
| 55 | Voedsel als beloning is een mogelijkheid, geen absoluut recht |
| 56 | Werk aan algemene beleefdheid |
| 56 | Beloningsprincipes – Variabel belonen – Differentierend belonen |
| 57 | Timing oefenen |
| 58 | Het opbouwen van een trainingssessie – Het beëindigen van een trainingssessie – “Kijk eens wat ik kan!” |
| 59 | Tussen doen en niet-doen – Anticiperen |
| 60 | Targetten |
| 62 | Mix de motivators: combineer! |
| 62 | Tussen positieve en negatieve bekrachtiging – Combineer positief en negatief bekrachtigen – Het beste van twee werelden |
| 63 | Hoe combineren? |
| 64 | Versneld leren |
| 65 | En waar blijf je dan met “gevoel”? |
| 66 | Cues en hulpen: voorwaarts! |
| 66 | Van hulp naar cue – Stemcommando’s – Elke hulp heeft een begin en een einde |
| 68 | Voorwaartsdrijvende cues – Vertrekken op lichaamstaal – Vertrekken voor de longeerzweep |
| 69 | Combinatie leiden en drijven – Afstand opbouwen – Terugkomen |
| 71 | Naar een doel op afstand gaan |
| 74 | Kalm: hoofd naar beneden |
| 74 | Het “kalmeer nu!”-teken |
| 75 | Freeshapen |
| 78 | Targettend |
| 79 | Meegaan met direct gevoel |
| 84 | Aan de teugels |
| 86 | Duur: blijf dit doen |
| 87 | Het uitstellen van de bridge |
| 89 | De intermediate bridge |
| 91 | Herhalen van de vraag |
| 92 | Ga zo door-signaal |
| 94 | Van gedrag naar emotie – Van ‘hoofd naar beneden’ naar ‘kalm’ |
| 96 | Smeltend achterwaarts |
| 96 | Waarom achterwaarts gaan? |
| 97 | Nageeflijk achterwaarts gaan |
| 98 | Nageven = smelten – Pas per pas achterwaarts |
| 101 | Pas per pas! |
| 105 | Aan de teugels |
| 107 | Aan de neus |
| 108 | Vanuit het “beleefd voedsel aannemen” |
| 110 | Lichaamsdelen targetten: “kin” |
| 112 | Het leidtouw als afstandsbediening |
| 113 | Drijvend: het touw sturen |
| 114 | Belemmerend: het touw zwaaien |
| 115 | Doe meer, ga verder – Diagonaal |
| 116 | Overgangen |
| 120 | Elke voet apart |
| 122 | Achterwaarts op een boog |
| 125 | Variaties op een thema |
| 126 | Leiden: kom met me mee |
| 126 | Leiden, volgen, meekomen? |
| 127 | Leidposities |
| 128 | Aan het leidtouw |
| 129 | Het paard dat niet kan/wil/durft meekomen |
| 133 | Het paard dat niet meewil |
| 135 | Het paard dat z’n eigen weg gaat |
| 138 | Targettend |
| 140 | Van oog veranderen |
| 143 | Tips om je leiden te verbeteren |
| 144 | Actief en passief stilstaan |
| 144 | Stilstaan is niet niets doen |
| 145 | De tai chi-muur |
| 149 | Aangebonden staan |
| 150 | Aan de grond gebonden staan |
| 153 | Thuisplaats |
| 155 | Op een bepaalde manier stilstaan: poseren |
| 159 | Geholpen stilstaan: in contact blijven met een target |
| 160 | Voorhand weg: beweeg je schouder |
| 160 | Van de voorhand af |
| 161 | Links of rechts wijken als je voor je paard staat |
| 165 | Wegwijken als je naast je paard staat |
| 166 | Afstand – Snelheid |
| 167 | Rechtrichtend |
| 168 | Voorwaarts – Licht |
| 172 | Targettend: schouder |
| 174 | Achterhand weg: geef me je binnenachtervoet |
| 174 | Van jouw hand naar zijn achtervoet |
| 175 | Geef me je hoofd |
| 179 | Buigen en ondertreden: aankoppelen |
| 184 | Wegwijkend |
| 186 | Targettend: heup |
| 188 | Buigen en ondertreden: ontkoppelen |
| 190 | Voorbereiding tot wending om voorhand |
| 191 | Bisnummer: elke voet apart |
| 192 | Zijwaarts: voorwaarts over verschillende sporen |
| 192 | Zijgangen – Wijken |
| 195 | Heup-schouder targetten |
| 196 | Voorbereiding tot schouder-binnenwaarts |
| 198 | De directe manier |
| 199 | De indirecte manier |
| 204 | Cirkelwerk: actief voorwaarts |
| 204 | In beweging op de cirkel – Waarom niet? – Waarom wel? |
| 205 | Hoe oud moet je paard zijn voor cirkelwerk? |
| 206 | Werken met lang touw of longelijn |
| 207 | Positie in de cirkel |
| 208 | Op cirkel laten vertrekken |
| 208 | Eerst afstand, dan cirkel |
| 210 | Eerst cirkel, dan afstand |
| 214 | Op de cirkel geleid |
| 215 | Kegeltjeswerk |
| 216 | Ritme en regelmaat |
| 219 | Halthouden op de cirkel |
| 222 | Naar binnen brengen |
| 223 | Van hand veranderen |
| 225 | Overgangen |
| 227 | Buiging op de cirkel |
| 227 | Voorwaarts-neerwaarts |
| 228 | Impuls |
| 230 | Fun – trucs of training? |
| 230 | Apporteren |
| 234 | Symbooldiscriminatie |
| 238 | Voetballen |
| 240 | Vrijspringen |
| 241 | Drijvend – Volgend/targettend |
| 243 | Voorbereiding tot de Spaanse Pas – Het heffen van de voorbenen – In beweging komen |
| 248 | Actief op passief omgaan met angst |
| 248 | Sensibiliseren en desensibiliseren |
| 249 | Counterconditioning – Extinctie |
| 250 | Schrikken of bang zijn? – Waarom is je paard gespannen? Hoe los je het niet op? |
| 251 | Hoe los je het wel op? |
| 251 | Negeren |
| 252 | Lateraal denken – Geconditioneerde respons |
| 255 | Kalmeer nu – Het targetten van griezelige dingen |
| 256 | Dichterbij en weer weg: opbouwen in gevoel – Algemeen principe – Praktisch |
| 257 | Dichterbij en weer weg: opbouwen in afstand |
| 261 | Voeten geven |
| 262 | Het paard dat zich niet bewust is van zijn voeten – Het paard dat zijn voeten stevig op de grond houdt |
| 263 | Het paard dat z’n voeten snel terugwil -Het paard dat slaat |
| 264 | Hoofdstelhaperingen |
| 272 | Het is mijn gras |
| 273 | Het zijn mijn wortels |
| 274 | Trailerladen |
| 275 | Leidend |
| 278 | Targettend |
| 280 | Nawoord |