De eenvoudigste manier om aan een heleboel trainingsplannen, achtergrondinformatie en do’s en dont’s over grondwerk te komen is: het boek “Grondwerk met Paarden” kopen.
| pagina | titel | 
| 3 | Voorwoord | 
| 4 | Waarom grondwerk? Uit het zadel! | 
| 6 | Over paarden en motivatie | 
| 6 | Van een andere planeet? – Waarom doet je paard wat hij doet? – Anatomie, bouw en zintuigen | 
| 7 | Ethologische en instinctieve patronen | 
| 8 | Cognitie – Gezondheid | 
| 8 | Hoe leert je paard nieuwe dingen? | 
| 9 | Leertheoretische begrippen | 
| 10 | Toegepast naar paardentraining – De nadelen van straf | 
| 11 | Belonen: langzaam maar zeker – Hoe kan theorie je helpen in de praktijk? | 
| 12 | Negatief bekrachtigen: wijken voor druk – Even stilstaan bij lichaamstaal | 
| 13 | Het wegvallen van druk | 
| 16 | Trainingsprincipes bij wijken voor druk – Zet het op, en wacht | 
| 17 | Beloon de kleinste poging – Zo weinig mogelijk, maar zoveel als nodig | 
| 18 | Voor je begint | 
| 20 | In beweging: van je weg en weer naar je toe | 
| 20 | Werken in vrijheid – Zones | 
| 21 | Drijf- en volgpunten | 
| 22 | Wie is hij/zij? – Contact leggen | 
| 25 | Zo weinig mogelijk | 
| 27 | Zo veel als nodig | 
| 36 | Positief bekrachtigen: dat heb je goed gedaan! | 
| 36 | Werken met voedsel – Primaire behoeftes – Het is de ontvanger die bepaalt of het gekregene een beloning is | 
| 37 | Bepalen wie het voedsel krijgt: een taal die het paard al kent | 
| 38 | Opdringerig? | 
| 38 | De kracht van timing: de bridge – Secundaire bekrachtigers | 
| 39 | Geluid – Opbouwen in kleine stappen – De kracht van de juiste timing | 
| 40 | De bridge en de handtarget | 
| 48 | Beleefdheid bij voedsel – Eerst achteruit, dan pas de beloning | 
| 50 | Werk sneller | 
| 51 | Oefening komt voor voedsel – over prioriteiten in het leven | 
| 52 | Zonder een beleefde houding, geen beloning | 
| 55 | Voedsel als beloning is een mogelijkheid, geen absoluut recht | 
| 56 | Werk aan algemene beleefdheid | 
| 56 | Beloningsprincipes – Variabel belonen – Differentierend belonen | 
| 57 | Timing oefenen | 
| 58 | Het opbouwen van een trainingssessie – Het beëindigen van een trainingssessie – “Kijk eens wat ik kan!” | 
| 59 | Tussen doen en niet-doen – Anticiperen | 
| 60 | Targetten | 
| 62 | Mix de motivators: combineer! | 
| 62 | Tussen positieve en negatieve bekrachtiging – Combineer positief en negatief bekrachtigen – Het beste van twee werelden | 
| 63 | Hoe combineren? | 
| 64 | Versneld leren | 
| 65 | En waar blijf je dan met “gevoel”? | 
| 66 | Cues en hulpen: voorwaarts! | 
| 66 | Van hulp naar cue – Stemcommando’s – Elke hulp heeft een begin en een einde | 
| 68 | Voorwaartsdrijvende cues – Vertrekken op lichaamstaal – Vertrekken voor de longeerzweep | 
| 69 | Combinatie leiden en drijven – Afstand opbouwen – Terugkomen | 
| 71 | Naar een doel op afstand gaan | 
| 74 | Kalm: hoofd naar beneden | 
| 74 | Het “kalmeer nu!”-teken | 
| 75 | Freeshapen | 
| 78 | Targettend | 
| 79 | Meegaan met direct gevoel | 
| 84 | Aan de teugels | 
| 86 | Duur: blijf dit doen | 
| 87 | Het uitstellen van de bridge | 
| 89 | De intermediate bridge | 
| 91 | Herhalen van de vraag | 
| 92 | Ga zo door-signaal | 
| 94 | Van gedrag naar emotie – Van ‘hoofd naar beneden’ naar ‘kalm’ | 
| 96 | Smeltend achterwaarts | 
| 96 | Waarom achterwaarts gaan? | 
| 97 | Nageeflijk achterwaarts gaan | 
| 98 | Nageven = smelten – Pas per pas achterwaarts | 
| 101 | Pas per pas! | 
| 105 | Aan de teugels | 
| 107 | Aan de neus | 
| 108 | Vanuit het “beleefd voedsel aannemen” | 
| 110 | Lichaamsdelen targetten: “kin” | 
| 112 | Het leidtouw als afstandsbediening | 
| 113 | Drijvend: het touw sturen | 
| 114 | Belemmerend: het touw zwaaien | 
| 115 | Doe meer, ga verder – Diagonaal | 
| 116 | Overgangen | 
| 120 | Elke voet apart | 
| 122 | Achterwaarts op een boog | 
| 125 | Variaties op een thema | 
| 126 | Leiden: kom met me mee | 
| 126 | Leiden, volgen, meekomen? | 
| 127 | Leidposities | 
| 128 | Aan het leidtouw | 
| 129 | Het paard dat niet kan/wil/durft meekomen | 
| 133 | Het paard dat niet meewil | 
| 135 | Het paard dat z’n eigen weg gaat | 
| 138 | Targettend | 
| 140 | Van oog veranderen | 
| 143 | Tips om je leiden te verbeteren | 
| 144 | Actief en passief stilstaan | 
| 144 | Stilstaan is niet niets doen | 
| 145 | De tai chi-muur | 
| 149 | Aangebonden staan | 
| 150 | Aan de grond gebonden staan | 
| 153 | Thuisplaats | 
| 155 | Op een bepaalde manier stilstaan: poseren | 
| 159 | Geholpen stilstaan: in contact blijven met een target | 
| 160 | Voorhand weg: beweeg je schouder | 
| 160 | Van de voorhand af | 
| 161 | Links of rechts wijken als je voor je paard staat | 
| 165 | Wegwijken als je naast je paard staat | 
| 166 | Afstand – Snelheid | 
| 167 | Rechtrichtend | 
| 168 | Voorwaarts – Licht | 
| 172 | Targettend: schouder | 
| 174 | Achterhand weg: geef me je binnenachtervoet | 
| 174 | Van jouw hand naar zijn achtervoet | 
| 175 | Geef me je hoofd | 
| 179 | Buigen en ondertreden: aankoppelen | 
| 184 | Wegwijkend | 
| 186 | Targettend: heup | 
| 188 | Buigen en ondertreden: ontkoppelen | 
| 190 | Voorbereiding tot wending om voorhand | 
| 191 | Bisnummer: elke voet apart | 
| 192 | Zijwaarts: voorwaarts over verschillende sporen | 
| 192 | Zijgangen – Wijken | 
| 195 | Heup-schouder targetten | 
| 196 | Voorbereiding tot schouder-binnenwaarts | 
| 198 | De directe manier | 
| 199 | De indirecte manier | 
| 204 | Cirkelwerk: actief voorwaarts | 
| 204 | In beweging op de cirkel – Waarom niet? – Waarom wel? | 
| 205 | Hoe oud moet je paard zijn voor cirkelwerk? | 
| 206 | Werken met lang touw of longelijn | 
| 207 | Positie in de cirkel | 
| 208 | Op cirkel laten vertrekken | 
| 208 | Eerst afstand, dan cirkel | 
| 210 | Eerst cirkel, dan afstand | 
| 214 | Op de cirkel geleid | 
| 215 | Kegeltjeswerk | 
| 216 | Ritme en regelmaat | 
| 219 | Halthouden op de cirkel | 
| 222 | Naar binnen brengen | 
| 223 | Van hand veranderen | 
| 225 | Overgangen | 
| 227 | Buiging op de cirkel | 
| 227 | Voorwaarts-neerwaarts | 
| 228 | Impuls | 
| 230 | Fun – trucs of training? | 
| 230 | Apporteren | 
| 234 | Symbooldiscriminatie | 
| 238 | Voetballen | 
| 240 | Vrijspringen | 
| 241 | Drijvend – Volgend/targettend | 
| 243 | Voorbereiding tot de Spaanse Pas – Het heffen van de voorbenen – In beweging komen | 
| 248 | Actief op passief omgaan met angst | 
| 248 | Sensibiliseren en desensibiliseren | 
| 249 | Counterconditioning – Extinctie | 
| 250 | Schrikken of bang zijn? – Waarom is je paard gespannen? Hoe los je het niet op? | 
| 251 | Hoe los je het wel op? | 
| 251 | Negeren | 
| 252 | Lateraal denken – Geconditioneerde respons | 
| 255 | Kalmeer nu – Het targetten van griezelige dingen | 
| 256 | Dichterbij en weer weg: opbouwen in gevoel – Algemeen principe – Praktisch | 
| 257 | Dichterbij en weer weg: opbouwen in afstand | 
| 261 | Voeten geven | 
| 262 | Het paard dat zich niet bewust is van zijn voeten – Het paard dat zijn voeten stevig op de grond houdt | 
| 263 | Het paard dat z’n voeten snel terugwil -Het paard dat slaat | 
| 264 | Hoofdstelhaperingen | 
| 272 | Het is mijn gras | 
| 273 | Het zijn mijn wortels | 
| 274 | Trailerladen | 
| 275 | Leidend | 
| 278 | Targettend | 
| 280 | Nawoord | 
De eenvoudigste manier om aan een heleboel trainingsplannen, achtergrondinformatie en do’s en dont’s over grondwerk te komen is: het boek “Grondwerk met Paarden” kopen.
| pagina | titel | 
| 3 | Voorwoord | 
| 4 | Waarom grondwerk? Uit het zadel! | 
| 6 | Over paarden en motivatie | 
| 6 | Van een andere planeet? – Waarom doet je paard wat hij doet? – Anatomie, bouw en zintuigen | 
| 7 | Ethologische en instinctieve patronen | 
| 8 | Cognitie – Gezondheid | 
| 8 | Hoe leert je paard nieuwe dingen? | 
| 9 | Leertheoretische begrippen | 
| 10 | Toegepast naar paardentraining – De nadelen van straf | 
| 11 | Belonen: langzaam maar zeker – Hoe kan theorie je helpen in de praktijk? | 
| 12 | Negatief bekrachtigen: wijken voor druk – Even stilstaan bij lichaamstaal | 
| 13 | Het wegvallen van druk | 
| 16 | Trainingsprincipes bij wijken voor druk – Zet het op, en wacht | 
| 17 | Beloon de kleinste poging – Zo weinig mogelijk, maar zoveel als nodig | 
| 18 | Voor je begint | 
| 20 | In beweging: van je weg en weer naar je toe | 
| 20 | Werken in vrijheid – Zones | 
| 21 | Drijf- en volgpunten | 
| 22 | Wie is hij/zij? – Contact leggen | 
| 25 | Zo weinig mogelijk | 
| 27 | Zo veel als nodig | 
| 36 | Positief bekrachtigen: dat heb je goed gedaan! | 
| 36 | Werken met voedsel – Primaire behoeftes – Het is de ontvanger die bepaalt of het gekregene een beloning is | 
| 37 | Bepalen wie het voedsel krijgt: een taal die het paard al kent | 
| 38 | Opdringerig? | 
| 38 | De kracht van timing: de bridge – Secundaire bekrachtigers | 
| 39 | Geluid – Opbouwen in kleine stappen – De kracht van de juiste timing | 
| 40 | De bridge en de handtarget | 
| 48 | Beleefdheid bij voedsel – Eerst achteruit, dan pas de beloning | 
| 50 | Werk sneller | 
| 51 | Oefening komt voor voedsel – over prioriteiten in het leven | 
| 52 | Zonder een beleefde houding, geen beloning | 
| 55 | Voedsel als beloning is een mogelijkheid, geen absoluut recht | 
| 56 | Werk aan algemene beleefdheid | 
| 56 | Beloningsprincipes – Variabel belonen – Differentierend belonen | 
| 57 | Timing oefenen | 
| 58 | Het opbouwen van een trainingssessie – Het beëindigen van een trainingssessie – “Kijk eens wat ik kan!” | 
| 59 | Tussen doen en niet-doen – Anticiperen | 
| 60 | Targetten | 
| 62 | Mix de motivators: combineer! | 
| 62 | Tussen positieve en negatieve bekrachtiging – Combineer positief en negatief bekrachtigen – Het beste van twee werelden | 
| 63 | Hoe combineren? | 
| 64 | Versneld leren | 
| 65 | En waar blijf je dan met “gevoel”? | 
| 66 | Cues en hulpen: voorwaarts! | 
| 66 | Van hulp naar cue – Stemcommando’s – Elke hulp heeft een begin en een einde | 
| 68 | Voorwaartsdrijvende cues – Vertrekken op lichaamstaal – Vertrekken voor de longeerzweep | 
| 69 | Combinatie leiden en drijven – Afstand opbouwen – Terugkomen | 
| 71 | Naar een doel op afstand gaan | 
| 74 | Kalm: hoofd naar beneden | 
| 74 | Het “kalmeer nu!”-teken | 
| 75 | Freeshapen | 
| 78 | Targettend | 
| 79 | Meegaan met direct gevoel | 
| 84 | Aan de teugels | 
| 86 | Duur: blijf dit doen | 
| 87 | Het uitstellen van de bridge | 
| 89 | De intermediate bridge | 
| 91 | Herhalen van de vraag | 
| 92 | Ga zo door-signaal | 
| 94 | Van gedrag naar emotie – Van ‘hoofd naar beneden’ naar ‘kalm’ | 
| 96 | Smeltend achterwaarts | 
| 96 | Waarom achterwaarts gaan? | 
| 97 | Nageeflijk achterwaarts gaan | 
| 98 | Nageven = smelten – Pas per pas achterwaarts | 
| 101 | Pas per pas! | 
| 105 | Aan de teugels | 
| 107 | Aan de neus | 
| 108 | Vanuit het “beleefd voedsel aannemen” | 
| 110 | Lichaamsdelen targetten: “kin” | 
| 112 | Het leidtouw als afstandsbediening | 
| 113 | Drijvend: het touw sturen | 
| 114 | Belemmerend: het touw zwaaien | 
| 115 | Doe meer, ga verder – Diagonaal | 
| 116 | Overgangen | 
| 120 | Elke voet apart | 
| 122 | Achterwaarts op een boog | 
| 125 | Variaties op een thema | 
| 126 | Leiden: kom met me mee | 
| 126 | Leiden, volgen, meekomen? | 
| 127 | Leidposities | 
| 128 | Aan het leidtouw | 
| 129 | Het paard dat niet kan/wil/durft meekomen | 
| 133 | Het paard dat niet meewil | 
| 135 | Het paard dat z’n eigen weg gaat | 
| 138 | Targettend | 
| 140 | Van oog veranderen | 
| 143 | Tips om je leiden te verbeteren | 
| 144 | Actief en passief stilstaan | 
| 144 | Stilstaan is niet niets doen | 
| 145 | De tai chi-muur | 
| 149 | Aangebonden staan | 
| 150 | Aan de grond gebonden staan | 
| 153 | Thuisplaats | 
| 155 | Op een bepaalde manier stilstaan: poseren | 
| 159 | Geholpen stilstaan: in contact blijven met een target | 
| 160 | Voorhand weg: beweeg je schouder | 
| 160 | Van de voorhand af | 
| 161 | Links of rechts wijken als je voor je paard staat | 
| 165 | Wegwijken als je naast je paard staat | 
| 166 | Afstand – Snelheid | 
| 167 | Rechtrichtend | 
| 168 | Voorwaarts – Licht | 
| 172 | Targettend: schouder | 
| 174 | Achterhand weg: geef me je binnenachtervoet | 
| 174 | Van jouw hand naar zijn achtervoet | 
| 175 | Geef me je hoofd | 
| 179 | Buigen en ondertreden: aankoppelen | 
| 184 | Wegwijkend | 
| 186 | Targettend: heup | 
| 188 | Buigen en ondertreden: ontkoppelen | 
| 190 | Voorbereiding tot wending om voorhand | 
| 191 | Bisnummer: elke voet apart | 
| 192 | Zijwaarts: voorwaarts over verschillende sporen | 
| 192 | Zijgangen – Wijken | 
| 195 | Heup-schouder targetten | 
| 196 | Voorbereiding tot schouder-binnenwaarts | 
| 198 | De directe manier | 
| 199 | De indirecte manier | 
| 204 | Cirkelwerk: actief voorwaarts | 
| 204 | In beweging op de cirkel – Waarom niet? – Waarom wel? | 
| 205 | Hoe oud moet je paard zijn voor cirkelwerk? | 
| 206 | Werken met lang touw of longelijn | 
| 207 | Positie in de cirkel | 
| 208 | Op cirkel laten vertrekken | 
| 208 | Eerst afstand, dan cirkel | 
| 210 | Eerst cirkel, dan afstand | 
| 214 | Op de cirkel geleid | 
| 215 | Kegeltjeswerk | 
| 216 | Ritme en regelmaat | 
| 219 | Halthouden op de cirkel | 
| 222 | Naar binnen brengen | 
| 223 | Van hand veranderen | 
| 225 | Overgangen | 
| 227 | Buiging op de cirkel | 
| 227 | Voorwaarts-neerwaarts | 
| 228 | Impuls | 
| 230 | Fun – trucs of training? | 
| 230 | Apporteren | 
| 234 | Symbooldiscriminatie | 
| 238 | Voetballen | 
| 240 | Vrijspringen | 
| 241 | Drijvend – Volgend/targettend | 
| 243 | Voorbereiding tot de Spaanse Pas – Het heffen van de voorbenen – In beweging komen | 
| 248 | Actief op passief omgaan met angst | 
| 248 | Sensibiliseren en desensibiliseren | 
| 249 | Counterconditioning – Extinctie | 
| 250 | Schrikken of bang zijn? – Waarom is je paard gespannen? Hoe los je het niet op? | 
| 251 | Hoe los je het wel op? | 
| 251 | Negeren | 
| 252 | Lateraal denken – Geconditioneerde respons | 
| 255 | Kalmeer nu – Het targetten van griezelige dingen | 
| 256 | Dichterbij en weer weg: opbouwen in gevoel – Algemeen principe – Praktisch | 
| 257 | Dichterbij en weer weg: opbouwen in afstand | 
| 261 | Voeten geven | 
| 262 | Het paard dat zich niet bewust is van zijn voeten – Het paard dat zijn voeten stevig op de grond houdt | 
| 263 | Het paard dat z’n voeten snel terugwil -Het paard dat slaat | 
| 264 | Hoofdstelhaperingen | 
| 272 | Het is mijn gras | 
| 273 | Het zijn mijn wortels | 
| 274 | Trailerladen | 
| 275 | Leidend | 
| 278 | Targettend | 
| 280 | Nawoord |