Doorstaat jouw trainingssysteem deze test?

McGreevy and McLean, 2007 – The roles of learning theory and ethology in equitation. Journal of Veterinary Behavior: Clinical Applications and Research, Volume 2, 108‐118).

1. Ken en gebruik leertheorie op een juiste manier.
2. Train de verschillende signalen (= hulpen en cues) op een niet-verwarrende, duidelijke en eenvoudige manier.
3. Train en verbeter de respons op signalen (= wat het paard doet als antwoord op jouw hulp/cue) één voor één.
4. Train slechts één respons per signaal.
5. Train responses binnen een consistente en onveranderlijke structuur, ook in de tijd (bijvoorbeeld de voorbereiding en uitvoering van overgangen, of het aanrijden op een hindernis).
6. De duur van de respons is de verantwoordelijkheid van het paard (in draf blijven binnen eenzelfde frame en tempo moet getraind worden om door het paard zelf onderhouden te worden, niet met elke pas met sporen opnieuw uitgelokt worden).
7. Voorkom angst en vluchtresponsen in de training (want daar geraak je van je leven niet meer af, zie ook poisoned cues).
8. Ontspanning is de belangrijkste toetssteen van je training.

De oorspronkelijke tekst vind je op de site van Ises.