Denkwerk in beelden

Op deze pagina’s vind je links naar filmpjes die hoofdstukken uit het boek ‘Denkwerk‘ illustreren. Wat er nu staat is een begin; het is een groeiende en steeds veranderende verzameling illustraties bij ideeën en begrippen uit het boek.
Wil je nóg meer weten over hoe fun in training werkt, dan is de online cursus “Theory of Fun” zeker een aanrader – deze cursus is eigenlijk een deel 2 van het Denkwerk-boek!

Erratum
pag. 145, 11de regel ‘ongeconditioneerde, secundaire bekrachtiger’ moet zijn: ‘geconditioneerde, secundaire bekrachtiger’. In boeken die je rechtstreeks op deze site koopt is dat gecorrigeerd.

Mijn vriend, de alien, pag. 11

Playmobil set “Trakehner”
Kleine kindertjes krijgen meteen mee dat bij paarden zwepen horen. Zwepen horen ook bij de setjes “Knabstrupper”, “Haflinger”, “Dressuurpaard” en “Arabisch renpaard”.

trakehner

Het kan nochtans anders: American Girl heeft de pop ‘Saige’ wiens paard geen zweep meekrijgt, maar een doos met beloninkjes en een roze clicker:
Saige's Horse Accessories

Perpetuum mobile, pag. 37

Anatomie
Er zijn erg veel paarden-anatomieclips op Youtube, en de volgende twee geven elk maar een klein aspect mee van het bewegende paard. De eerste clip toont hoe een paard in elkaar zit (sla de spier-ontledingen over als je ervan griezelt) en hoe hij beweegt.
De tweede clip (die je enkel kan zien als je geen facebook-filter hebt) toont specifiek de werking van de lange rugspier en hoe hoofdhouding de werking daarvan beïnvloedt.

Hersenkronkels, pag. 63

God is in the neurons
Neuroplasticiteit, of: hoe onze hersenen veranderen door wat we ervaren en geloven, en omgekeerd.

Mirror neurons, bestaan ze wel?
Misschien niet!

Pagina 77, geheugencellen herstellen erg traag
Een manier om nieuwe geheugencellen aan te maken is fysieke inspanning. Fysieke inspanning triggert BDNF, dat ondermeer nieuwe cellen aanmaakt (neurogenesis) in de hippocampus.

Stress, portrait of a killer
Wat doet stress met een mens, maar ook met een paard?

Emoties zijn motivaties
Het verschil tussen moeten en mogen:

Cognitief leren, pag. 102

How smart are animals?
Een onderhoudende documentaire (1u) over intelligentie bij dieren.

A Pigeon Solves the Classic Box-and-Banana Problem
Hoewel dit filmpje over ouderwets operant conditioneren gaat (Robert Epstein werkte nauw samen met Skinner), toont het eigenlijk veel meer: dat door componenten van gedrag aan te leren, er veel méér gebeurt in de hersenen van een dier dan alleen meer gedachtenloos herhalen.

Meer met minder, pag. 313

Robert Sapolsky over de dopamine jackpot
Robert Sapolsky legt uit waarom eerst de wortel een goed gevoel geeft, en daardoor uiteindelijk de bridge, en daarna uiteindelijk de groen licht-cue.
Hij gaat ook in op ratio’s.

Now that’s a backup, Shawna Karrash
Mensen zeggen wel eens ‘je moet niet spelen met je paard, ze moeten luisteren’. Shawna toont hier hoe een paard kan leren op een enkele cue een oefening perfect uit te voeren (stimuluscontrole), en dan volkomen ontspannen naar z’n mens kan lopen zodra de oefening gedaan is. ‘Gehoorzaamheid’ (wat eigenlijk alleen maar betekent dat een paard weet wat hij moet doen en voldoende gemotiveerd is om het te doen) zit in het hoofd van een paard, niet in de dwang van de mens.

Met je hart in je handen, pag. 347

Shawn Achor Ted Talk
Positief denken verbetert je intelligentie, je creativiteit, je werk- en trainingsrendement. Positief denken verandert de manier waarop je hersenen werken. Omdat paarden net als mensen zijn, geldt dat ook voor paarden.

En waar blijf je dan met gevoel? pag. 379

The Path of the Horse
Niet-clickertrainende trainers praten over voelen, stil worden, in paardentijd zijn. Ja, je kan een paard alles leren wat je wil, maar wat paarden jou kunnen leren, is in het moment leven. Het commentaar is soms wat idealiserend, en wordt wat slaapverwekkend naar het einde toe, maar de algemene boodschap is: “kinship with all life”. En daar kan niemand op tegen zijn.